neděle 8. listopadu 2015

Am I quitting Dairy-Free Diet?

Ahojda!
Dnes se chystám psát o věci, kterou poslední půlrok řeším opravdu hodně a každý den. Jde o moji "dairy-free" stravu, nebo chcete-li - stravu bez živočišného mléka. Takže pokud vás toto téma zajímá, chtěli byste to někdy také vyzkoušet, nebo jste čistě jen zvědaví, co to se mnou udělalo, jaký mám na to názor a jak dále pokračuji, udělejte si kafíčko a pojďte číst.

8.11.-2

A vezmeme to pěkně od začátku. Teď si ani přesně nevzpomínám, co byl ten první impulz k tomu, abych se vzdala čehokoliv mléčného. Ale rozhodně k tomu přispěl můj taťka, který začal číst knížky od Michaila Tombaka, trend Aplro nápojů a moje vlastní zvědavost, zda by to mému tělu vážně prospělo. Očekávala jsem hlavně hezčí pleť (měla jsem ji poměrně problematickou) a lepší trávení (byla jsem dost po všem nafouklá). 

Nebála jsem se, že bych to nevydržela a "cheatovala ostošest", v takovýchto věcech mám fakt silnou vůli. Spíš jsem se bála toho, co na to řekne okolí, hlavně třeba babičky nebo kamarádi. Věděla jsem, že mamka, taťka i přítel mě v tom stoprocentně podpoří. A tak se taky stalo a s mým velikým překvapením mě vlastně podporovali úúúplně všichni! Tak např. babička mi na oslavě připravila pudinkový pohár ze sojového mléka a spešl pro mě chlebíčky a jednohubky mazala jen máslem. U kamarádů jsme měli zeleninový salát a extra vedle byl sýr, abych já mohla mít bez a ostatní si ho tam mohli dát. U kamarádky jsem dostala k snídani müsli s kokosovým mlékem a o příteli snad ani nemusím mluvit, od něj jsem za tu dobu dostala snad tunu alpro dezertů a jeho ségra mi udělala muffiny bez mléka.

Je to teď přesně 6 měsíců, kdy se takto stavuju. Dovolila jsem si pouze kvalitní máslo, protože to je stejně spíš jen zdravý tuk a mléka tam je minimum. Jediný "cheat week" jsem měla na dovolené na Mallorce, kdy jsem si dovolila úplně vše (a hned první den po cappuccinu nedošla ani na pláž:D). Jinak jsem se vždy snažila číst složení a nic s mlékem si nedávat. I parmazán z těstovin jsem přendávala k příteli na talíř:D. 

A výsledky? První týden byl docela hroznej. Musím říct, že předtím jsem konzumovala mléko fakt ve velkém - každý den kaše z mléka, tvarohy, jogurty, sýry, občas nějaký ten cheesecake a kafe s mlíčkem. Takže bylo poznat, že se tělo trochu brání a vyplavuje ze sebe ty škodliviny. Pleť jsem měla vážně nechutnou:D Ale hned od dalšího týdne nejhezčí na světě. Stejně tak to bylo se zažíváním. To se bohužel pak ale zase z neznámého důvodu pokazilo a jak těhotná jsem doteď:( Ale celkově mi ta strava vyhovovala, nejedla jsem zbytečně kdejaké dortíčky, smetanové omáčky a celkově jsem jedla lehčí jídla.

Ale....
....zřejmě mi to něco udělalo s hormonama, Myslela jsem, že je to díky sojovému mléku, ale když jsem vyřadila i to, nebylo to lepší. Měla jsem nepravidelnou menstruaci a od srpna jsem ji ztratila úplně. Trochu jsem se bála, abych neměla nějaké větší zdravotní problémy nebo fakt nebyla těhotná:D Ne, tak miminko nečekáme a jsem zdravá jako rybička. Jen po dohodě s doktorkou opět zařadím některé mléčné výrobky, protože mi zřejmě takto tělo říká, že se mu to až tolik nelíbí. A já jsem naprosto vždy toho názoru, že by člověk měl své tělo poslouchat! Už teď nějak vím, po čem mě bolí břicho a co nebudu chtít zařadit zpět, ale např. parmazán a mozarella jsou v pohodě a ještě uvidím, jak na tom budou jogurty:)

8.11.-1

8.11.-4

8.11.-5

8.11.-7

8.11.-6

8.11.-3

8.11.-9

8.11.-8

8.11.-10

8.11.-12

8.11.-11

8.11.-13

Jsem ráda, že jsem do toho šla. Fakt že jo! Vyzkoušela jsem díky tomu spoustu nových potravin a třeba rostlinných mlék se už nikdy nevzdám:D I kafe mi z nich chutná mnohem víc! Neříkám, že to vždycky bylo lehké. Koukat na oslavě s prázdným talířem, jak si všichni pochutnávají na dortíku, není nic moc, ale aspoň jsem si dokázala, že jsem silná!

Doufám, že jste se prokousali až sem a nevadí vám, že tento článek byl o něco delší než obvykle. Pokud tu chybí něco, na co byste se třeba chtěli zeptat, v komentářích vám odpovím (a teď se budu snažit vážně co nejrychleji). 
Mějte se krásně a napište mi, jaký názor máte na dairy-free stravu vy (popř. jestli s tím máte zkušenosti). Děkuju a posílám pusu:*
G

PS: Nezhubla jsem díky tomu (spíš naopak, ale to ne kvůli no milk stravování:D) a ani jsem to kvůli váze nedělala. 

32 komentářů:

  1. Tak já bych se asi sýrů a jogurtů vzdát neuměla a asi ani nechtěla. Ale máš můj obdiv za pevnou vůli (tu bych neměla taky). Řešila jsi nějak vápník? U mne je jeho zdrojem právě hodně mléko a mléčné výrobky, takže to je pro mne další důvod, proč bych je asi z jídelníčku nevypouštěla. Ale vyřešit se to nepochybně dá, ať už potravinovými doplňky nebo jinými zdroji (mák, sardinky, mandle)
    http://werka13.blog.cz/

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. On je pry v mleku vapnik v takove forme, ze ho telo neumi ani poradne prijmout, je to jen americka reklama:) Ale i kdyby to tak nebylo, mandle a mak jim dost:)) takze bych nerekla, ze mi vapnik chybi:) dekuju za komentar:)))

      Vymazat
    2. Já jsem četla, že z mléka a mléčných výrobků je naopak Ca nejlépe vstřebatelné, u rostlinných zdrojů tomu prý brání obsah kyseliny šťavelové a fytátů, které vážou minerální látky. Asi to taky bude co odborník, to názor :-).

      Vymazat
    3. Ahaaa, tak to já naopak právě:O máš pravdu no, je to někdy těžké se v tom vyznat, když každý říká něco jiného:/

      Vymazat
  2. ja jsem v unoru vyradila mleko, jogurty, omezila syry .. samozrejme, ze treba masla se mi vzdat nejde.. ale plet jako nic moc :D nevidim nejakou zmenu bohuzel, jen jsem mozna mene nafoukla .. samozejme to pro me bylo taky tezky, kdyz jsem predtim denne jedla jogurty nebo pila mliko, najednou ani zadny kafe - bez mlika mi nechutna.. citim se ale tak nejak celkove fajn, i kdyz s pleti mi to bohuzel nepomohlo.. ale planuju v tom pokracovat :) bohuzel to nemam az tak jako ty, ze by doma najednou varili bez mlika apod, to ne, takze kdyz je nekdy treba kremova polivka nebo bramborova kase, tak to snim, jen jsem to zkratka hodne omezila .. a musim rict, ze mi mliko vazne chybi, i jogurty, ale jak jsem rekla, budu v tom dal pokracovat :)

    ClaudiasNewLife

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak pokud jsi nevyradila uplne vsechno a mleko stale mas v kasi atd, tak ani zadna zmena napr s tou pleti probehnout ani nemohla podle me:) A kafe s prirodnim mlekem jsi zkousela?:) ja miluju treba se sojovym nebo kokosovym:)) jinak pokud ti chybi jogurty, zkus treba ty od Alpra, nevim jak bily, ten jsem jeste neotevrela, ale treba boruvkovy chutna uplne jako normalni jogurt, nepoznala bys rozdil:))

      Vymazat
  3. Já teda taky nejím žádné mléčné produkty (už déle než rok) a naštěstí jsem s tím žádné problémy neměla. Jen teda občas se taky cítím tak nějak nafoukle a nevím, čím to může být. Ted jsem vyřadila lepek, tak uvidíme, jestli to pomůže :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To podle me neni z bezmlecne stravy:) me treba dost nafukuje zelenina a jabka (a ty zrovna miluju!!!) :(

      Vymazat
  4. Milujem mliečne výrobky a nevedela by som sa ich vzdať. Ani ovsená z vody ma vôbec nezasýti toľko. Dúfam, že to všetko bude u teba okej :)
    my blog : THE COLORFUL THOUGHTS

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Da se delat i z rostlinnych mlek:)) A moc dekuju:* jsi hodna!!!!:))

      Vymazat
  5. Ahoj, ja som veganka a to nielen kvoli zdravotnemu hladisko ale taktiez kvoli zvieratkam ci zivotnemu prostrediu. Pozri si napr. Cowspiracy, Forks over knives alebo precitaj nejake blogy ako Veganotic, Dewii, A co teda jis. Ver mi, ze to bolo tvoje najlepsie rozhodnutie, ze si sa zivocisnych produktov vzdala. To, ze si stratila menstruaciu skor svedci o tom, ze tym ako vela kalorii maju zivocisne produkty si to nedostatocne vynahradila. Je to dlha cesta naucit sa takto stravovat. :) Taktiez je kopu youtuberov, NinaandRanda, Cornelia Grimsmo, Friendly activist, Harb carb Hannah, Kalel, Kristen Leotsakou. Tak na to mrkni :) a neber tento komantar ako hate ale prave naopak! Maj pekny den.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mooooc dekuju za vsechny tipy:) nektere z tech jmen znam, ale nikdy jsem se nepidila po tom proc a jak...Vegankou se stat asi nechci, ale i tak se na to kouknu:)) inspirace neni nikdy dost:) Nerekla bych zrovna, ze jsem od te doby jedla mene kalorii, spis se cpala o to vic:D

      Vymazat
  6. Ahoj, můžu se zeptat, jak jak jsi vysoká a kolik vážíš? Kamrádka třeba ztratila menstruaci, když trochu zhubla..a ty jsi hubená docela hodně, takže to může být možná i tím.
    Jinak..tvůj blog je super! Jen tak dál :))

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Kdybych byla hodne hubena, tak bych si to taky myslela. Znam ty pripady, ze holciny s poruchami prijmu potravy nebo naopak vrcholove sportovkyne ztraci menstruaci, protoze hodne zhubly, ale tohle neni muj pripad. Jak jsem psala, spis jsem naopak ztloustla a sama doktorka mi rekla, ze si taky nemysli, ze jsem hubena natoz vyhubla:) a ze tim to urcite neni:)

      Vymazat
  7. Zajímavý článek, tyhle osobní zkušenosti v článkách mě vždycky baví, a přijde mi to zajímavé. Já jsem vegan už přes rok, a mléčné produkty mi absolutně nechybí, protože jsem na veganfoods našla vynikající sýr který cpu všude, nebo v Rakouských Billách atd. mají veganské sýry běžně. A trošku mě zaráží, že jsi ztratila menstruaci, ale je pravda že člověk je velmi individuální a tohle opravdu se nedá předvídat, na každého to působí jinak :/ Jde hlavně o to, čemu věříš ty sama, a co chceš jíst, já osobně si myslím, že tělu trvá dlouho aby si od živočišných produktů odvyklo, a reakce na změnu jsou různé, takže možná, že to bylo i tím,..

    Nikola Mills

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ja je na jinych blozich taky mam moc rada:) cloveku to podle me vic da:) Presne to jsem si rikala: Tyjo, proc se tohle veganum a "paleo-lidem" tohle nedeje, nebo ze jsem o tom aspon neslysela? Taky mi to prijde zvlastni, ale asi jde proste o to, ze kazdy jsme jiny, kazde telo reaguje jinak. Jelikoz maji hormony co docineni s kostni dreni, mela bych se snazit v mem veku predevsim se postarat o to, aby byly v pohode, takze neco zpet zaradim a uvidim, co se bude dit dal:) Pro me je to ted to nejdulezitejsi...aby se mi vratila menstruace a nemusela me doktorka cpat umelyma hormonama, to bych vazne nechtela:/ A moc dekuju za nazor!!!:))))

      Vymazat
  8. Ahoj :) já třeba mléčné produkty miluju, ale nemslím si, že uškodí, když je člověk vynechá. Proto se mi nezdá, že by ztráta ms byla způsobená vyřazením mléka :)
    Mě se totiž stalo to samé. Teda jakože mi přestala ms :) U mě to bylo způsobené nízkým % tuku v těle. Ne žádnou dietou. Jedla jsem cca 1900kcal denně a necvičím vůbec. Trochu si myslím, že je to i tvůj případ.
    Mně pomohlo přidat na zdravých tucích (oříšky, oleje, semínka). Samozřejmě sem i něco přibrala (asi 3 kila), ale ms se mi po roce (!!) vrátila sama.. Ted už nemám vyrýsované bříško jako ty, ale myslím, že zdraví je přednější :) Popřemýšlej, jestli by si neměla malilinko nabrat nějaké % tuku. Ale je to jen rada, jak jsem to měla já.. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Bavila jsem se o tom s doktorkou, taky ji to jako prvni napadlo. Ale od te doby jsem nezhubla, naopak pribrala 3 kila a to doopravdy tuku, citim to na sobe..jelikoz se mi tuk usazuje hned na brise, tak to fakt dobre poznam:D a sama doktorka rikala, ze nejsem hubena, ze jsem normalni holka, takze to timhle nebude. Tuku jim hodne, jelikoz maslo jsem nevyradila a od te doby jim orisku docela dost:) Ale i tak dekuji za radu:) taky si myslim, ze zdravi je nejprednejsi:) jen tohle neni cesta pro me, snad zarazeni syru nebo jogurtu pomuze:)

      Vymazat
  9. Musím říct že tě opravdu obdivuji ,já bych bez tvarohu a sýrů nepřežila :D ! Mléka jako takové ,ale taky nepiji skoro vůbec, je to zvláštní ale po něm samotném je mi opravdu špatně :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Kazdy by to prezil:D ...no moje telo mleko v cemkoliv taky hned pozna, ale po kvalitnim syru mi spatne neni:))

      Vymazat
  10. Gábi jak už jsem říkala, obdivuju tě, že jsi do toho šla a ještě víc, že jsi to vydržela..já si to prostě ani neumím bez mléka představit..tedy ne přímo mléka, ale hlavně bez sýrů a tvarohu..no každopádně jsi dobrá a hlavně rozumná, že víš, kde je ta hranice, kdy už je dobrý se pomalu k něčemu vrátit a své tělo posloucháš! Skvělej článek!! <3

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jsi zlatíčko, Kristy:* a i tobě děkuju, že jsi se mnou šla do Raw kvůli tomu!!:)) A uvidíš, příště už spolu půjdeme na normální cheesecake:D a uvidíme, co se pak se mnou stane:D

      Vymazat
  11. Nejlepší je, že když jsi poznala že aspoň něco potřebuješ zpět tak jsi to prostě znovu zařadila :-) já třeba jsem jednu dobu taky chtěla mléko omezit ale omezila jsem spíš jogurt. Po to mi je vždy těžko ale po mléku vůbec .

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To je zvláštní že po mléku vůbec:O Právě že od lidí často slýchávám, že hlavně po tom mléku jim třeba není dobře.

      Vymazat
  12. Já jsem dairy-free už něco přes dva roky a jsem tak děsně spokojená. Teda nemám takovou podporu okolí jako ty :D ale alespoň mám doma vždy doma sójové mléko. No jinak ono se počítá, že ti to hormony rozhodí, teda alespoň já v to doufala, protože právě kvůli tomu jsem vysazovala, ale teda až tak drastický důsledek (ztráta ms) jsem nečekala.. :-O Podvádím tak jednou měsíčně a to většinou tvarohem (jo prostě cheesecake, nebo mrkváč s mascarpone atd..) a nějak se za to netrestám, ale tělo jo, hned mi vyskočí na obličeji bolák jako blázen. :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jooo to jsem někde už četla u tebe:))) mně hned bolí břicho po croissantu třeba a po tom cappuccinu s kravským mlékem ani nemluvim:D A sýry nejíš vůbec?:))
      Jako taky jsem to nečekala a doufám, že se to brzy vrátí zpět, protože jsem z toho docela nesvá..a bojim se:/

      Vymazat
  13. Tak to tě tedy hrozně obdivuji, to bych určitě nezvládla :D, ale rozhodně bych ráda vyzkoušela některé potraviny :). Škoda těch zdravotních problémů, tak přeji aby ses dala brzy do pořádku :).

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Moooc děkuju!:) A minimálně za to vyzkoušení rostlinných mlék jsem ráda:)

      Vymazat
  14. Ja mám diagnostikovanú alergiu na bielkovinu kravského mlieka a bohužial aj po sójovom mi býva dosť zle. Jediné mliečne čo jem a nespôsobuje mi problémy sú tvrdé syry (parmezán si neodpustím, je to láska) :) Ostatné mliečne výrobky som vyradila a bohužial nemôžem to jesť aj keby som chcela, práve zo zdravotných dôvodov. Prvé čo sa mi naozaj zlepšilo bola pleť! a samozrejme ma nebolieva brucho :D Ale držím ti velmi palce! :)) Adriana

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mně právě doktorka říkala, že jestli vyloženě nemám alergii na laktózu, tak nemám vyřazovat úplně všechno, ale problém je v tom, že mě fakt bolí po něčem břicho:( ale parmazán je právě uplně v pohodě naštěstí:)) Mockrát děkuju!!:))

      Vymazat
  15. Ahoj :) a mohla bych se zeptat? Hlídáš si nějak příjem bílkovin? Já jím totiž bílkoviny především z mléčných výrobků (tvarohy a sýry hlavně). Vyřadit alespoň z části mléčné výrobky bych také chtěla, ale nevím, kde bych potom brala ty bílkoviny. Cvičím kvůli shození posledního tuku a kvůli rýsování. A vím, že je potřeba vysoká konzumace bílkovin. Piješ proteinové drinky, nebo bílkoviny zas tak moc neřešíš? Děkuju :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahojda:) samozřejmě že hlídám:) nic teda nepočítám, ale kontroluju se tak nějak:) jelikož jsem už nějaké mléčné výrobky zařadila, tak bílkoviny čerpám ze sýrů, ale potom samozřejmě normálně z masa, rostlinných mlék, sojových jogurtů, vajíček, raw proteinových tyčinek, luštěnin atd atd:)) Proteinové drinky ale nepiju:)

      Vymazat